събота, 18 април 2009 г.


ХРИСТОС ВОСКРЕСЕ!!!


- Тате, ще ми дадеш ли едно червено яйчице? - попита четири годишният ми син, докато в отчаян опит се опитвах да спася купата с 15-те останали здрави ( 30 беше първоначалната бройка) след варенето яйца.

- Не може,...още не е дошъл “Великден”? – грешен отговор, сега ще трябва да обеснявам какво е “Великден “ и защо още го няма!

- Като стане “НОВА ГОДИНА” ще ми дадеш ли едно червено яйчице? – супер, за сега ще успея да спася крехката му психика от разказа за разпнатия чичко Христос!

- Надявам се, дотогава да сме ги изяли татко! – нервно отговарям и качвам купата върху хладилника.

- Аз вече си взех – едно малко червено яйчице! Благодаря тате!

“Баси бързака", това си го помислих и с ужас забелязах, че съм забравил малката купичка с пъдпъдъчи яйца, прилежно боядисани и омазнени на масата.

- Добре, ама не го яж, само го разгледай и го върни! – тъпо,...по – добре да му бях казал да го изяде. Между другото пъдпъдъчите яйца освен, че се оказаха доста здрави при варенето - от 24 излязоха здрави 22, това за кокоше яйце и дума не може да става - хващат боя много по – добре от другите яйца. Имам чувството, че от година на година яйцата, които се продават в магазините са със все по – хартиени черупки. Накрая няма да се “чукаме” с яйца ,ами ще се “галим”. Щото те се чупят още преди да си ги чукнал едно в друго - колкото и абсурдно да звучи! Както и да е!

Отидох в другата стая при него, тъкмо навреме за да обера обелките от яйцето, които вече отиваха на земята съборени прилежно от една малка детска ръчичка.

Тъкмо да му се развикам за боклука дето го прави и се сепнах!

Защо поисках да му се скарам? Защото изяде яйцето? Или защото беше на път да разхвърли шлюпките по земята? Май беше за първото!

Какво е за мен “Великден”? Седнах на стола до него и се замислих. Върнах разговора назад в главата си до ".....не може, още не е дошъл “Великден” и с ужас установих, че отговаря ...майка ми, не аз! Като дете, често задавах този въпрос на майка си и получавах “онзи” отговор. Разликата беше, че тя не ми даваше яйце, преди да е “станало Великден”! Егати лицемерните миряни сме ние, възрастните! Не постим - но предварително не даваме да се ядат яйца. От целият празник сме запомнили само боядисването и украсяването на яйцата, както и последващото изяждане със зелена салата и ракия! А се сърдим на децата, че и за тях да пипнат , счупят и изядат боядисано яйчице е най- важното. Дори когато казваме “Христос Воскресе!”, често не знаем отговора на този поздрав, нито колко дълго да го ползваме! Имаме един простак в блока, който всяка година ми отговаря “Благодаря – подобно”! За какво ми благодариш бе, тъпо копеле такова! Да не си възкръснал ти! И не е само той. Некой отговарят – “ааа, мерси, мерси, хайде на хаирлия да е!” Дори на църква да отидем, (ако изобщо отидем) в 00:00 часа в навечерието на Великден , нямаме търпение да изчакаме свещеникът да отслужи тържественото богослужение, ами само гледаме да гепим огин от свещта на попа и да си одим да си го отнесем у дома - “по – умните”, не желаят да се блъскат в навалицата, ами си палят свещичките със запалка! Не ми е чудно! Каквито поповете – такива и миряните! Щото нашите попове са толкова меркантилни, че политиците може да им завидят, а полицаите само да се поучат от тях! Всъщност църквата ни е такава, каквато ни е Държавата! Или беше обратно? Спрях си разсъжденията до тук , за да не повтарям статията си “ЗА ЦЪРКВАТА ИЛИ САМО ДОБРО ИЛИ.....”. Взех си детето на колене! И без да му разказвам с подробности за Великден, го научих да отговаря на поздрава ХРИСТОС ВОСКРЕСЕ, с ВОИСТИНА ВОСКРЕСЕ!!! Така де, няма да позволя да бъде като простака от нашият блок! Попи го веднага !!! Отработихме отговора няколко пъти и обнадежден тръгнах към кухнята, когато чух зад гърба си един мил детски крещящ гласец - “Баси майката! Ти си малоумник татенце! Защо ми спря Пинокио”?!........

3 коментара:

Steliyan каза...

Правилно ти го е рекло детето. Правилно си се замислил, но къде си кривнал от правата? НИЕ, визирам нашето поколение, щото май с теб сме от едно и също не сме никакви вярващи. Виж, в Дядо Мраз - още вярвам, но дядо Коледа (Санта Клаус, или свети Николай (Никулден ли или Коледа, последно?) не са ми понятни. Коледа като празник - също. Рождество Христово и Възкресението Му са ВАЖНИ за Верующите, но за хора като мен, теб, Бо, които сме израсли в дивия комунизъм, когато поп се викаше в къщи да те кръсти иначе идва милицията... А и как да вярвам в нещо за което съм учил, че е за да успокоява и поробва масите по-качествено? Религията имам предвид... Не съм религиозен, не вярвам, че става квото е писано, не вярвам, че като умра ще ида в Рая респективно Ада, а съм повече от сигурен, че ще ида на около 2 метра под земята, ако никой не го измързи да копа толкоз дълбоко. Коледа и Великден дори не са традиция - хубаво е, но за децата - да трошат на воля шарени яйца... и да гледат Пинокио ;)

Noyo Noah's Ark каза...
Този коментар бе премахнат от автора.
Noyo Noah's Ark каза...

Ами аз и за това не му се скарах!Традицията ми е насадена от родителите!Става въпрос за лицемерието дори и в традициите и това как го насаждаме на децата си? А после се чудим кво поколение се ражда?Няма значение дали вярваш в бог или в ада или в каквото и да било.Важното е да вярваш в нещо и да не си лицемер в отношенията си с останалия свят.А Коледа и Великден са традиции за този които ги възприема като такива?Вярно ,че нещата се променят и това е за добро. Традициите вече не са това което са били преди 100 години например.Ние махаме от тях тази част, която ни е досадна и не практична. В този ред на мисли скоро няма дори да ги боядисваме яйцата.Ще минаваме направо на салатата и ракията:)))хехех